Friday, July 28, 2017

ANTARA MAKANAN TRADISI MOMOGUN RUNGUS YANG RAMAI TAK TAHU

Adakah kamu mempunyai teman yang berbangsa rungus??? jika ada pernahkah kamu bertanya dan mencuba makanan tradisi bangsa momogun rungus??atau kamu tidak pernah tahu ..

saya ingin berkongsi kepada kamu semua,bahawa makanan rungus memang terbaik,siapa tak pernah mencuba rugi la,sebab memang sedap..klu nak try datang la di kudat.ini antara makanan tradisi momogun rungus..

ini nama nya sinamu ( jeruk ) klu patang2 makan nasi yang sudah sejuk,2,3 pinggan boleh masuk juga.selera terbuka.bahan2 yg paling sesuai,mangga,akar betik,ikan bilis,nangka..kasi mix memang sedap.kalau nak try buat p tanya kawan2 rungus yg kamu kenal..

yang ni sayur biasa saja..daun betik campur ikan masin,ikan bilis ka..tapi kalau nak hilangkan pahit ,sebab pucuk betik ni pahit.campur sama ada satu sayur tu selalu nya dapat di hutan baru ada..tak ingat nama hihi tanya orang rungus la..

kalau yang daun nya asam..nama tak ingat daun payau ka apa..ini lebih kurang masam tu sinamu kalau makan 3 pingan pun masuk juga.cara makan atau bikin buat macam ulam..hiris kecil2 tambah garam,air secukupnya.dan picit2 tu daun,da siap..

siapa yang tak tau ni..makanan ni antara yg tertop di sabah..kalau orang rungus panggil bintanok dalai kalau melayu kuih jagung ka apa..sedap campur madu

bua ni yang paling last.sampai di tuang air ni..
yang ni nama nya tapai.nasi di campur tapai.di bungkus dengan daun keladi,pisang atau daun apa pun jangan saja beracun..nama dalam bahasa rungus,kinomulok ka ..macam..
kalau mau makan cukup 1 nanti kalapik

itu la antara makanan tradisi rungus yang pernah di cuba..kalau nak rasa sedap ka tidak jom datang ke kudat.pigi minta dekat orang sana.tak rugi,percaya la mmg terbaik..sedap dari kfc ringkas tpi sedap..

No comments:

Post a Comment

Catatan Yang Ditampilkan

CARA UNTUK MENDAPATKAN FREE VIP JOOX SEUMUR HIDUP

Hallo semua bercerita tentang muzik,kita semua tahu muzik itu sudah menjadi sebahagia perkara atau benda paling penting dalam hidup.dimana...